Call of War – recenzja

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter
Tu znajdowała się ich kwatera główna – tak wynikało z planów, które dostałem od sztabu. Kiedyś w tym budynku mieściło się coś innego, ale to nie miało dla mnie żadnego znaczenia. Miałem proste zadanie – przejąć ściśle tajne dokumenty planów strategicznych ZSRR. Co je czyniło tak ważnymi?

Nie wiem. Nie ujawniono mi szczegółów, ale z tego co się zorientowałem - zawierały one plany inwazji na Polskę. Wiedziałem jedynie, że przechwycone dokumenty przyspieszyły rozpracowanie planu ataku Kuźniecowa, co umożliwiło Wojsku Polskiemu odparcie głównego uderzenia sił zbrojnych ZSRR na Warszawę. Nasze Bombowce przeprowadziły naloty wyprzedzające niszcząc główne punkty dowodzenia oraz składy amunicji wroga. Udało się zająć już Kijów, Leningrad i Moskwę. Podobno Charków mocno się broni, ale w końcu upadnie. Nikt nie jest w stanie nas powstrzymać.



Generał Marian Starzewski
Dowódca Armii Wschód
Moskwa
23 lipca 1953r.

 

Call of War to gra stworzona przez studio Bytro Labs. Część z Was może kojarzyć je z podobnej gry Supremacy1914. Jednakże moim zdaniem, to właśnie Call of War zasługuje na zaprezentowanie.

 

Słowem wstępu…

Gra osadzona jest w realiach II wojny światowej, jednak dzięki postępowi technologicznemu nasza rozgrywka może wkroczyć w czasy Zimnej Wojny. Jest to pełnoprawna gra strategiczna, w której dominację możemy zdobyć w 3 aspektach:

  • militarnym
  • politycznym
  • ekonomicznym

Wszystkie te aspekty muszą się równoważyć, a my jako głowa państwa musimy o to zadbać. Dla przykładu jeśli dominujemy w sferze militarnej, ale jesteśmy do tyłu ekonomicznie – nie będziemy w stanie utrzymać naszych wojsk, które bronią państwa przed innymi graczami. Jeśli czujesz, że jesteś urodzonym dyplomatą, z pewnością możesz pograć tu na nosach przeciwników, ale uważaj układy to nie wszystko – Twój sojusznik zawsze może cię zdradzić!

 

Na początek

Po pierwszym zalogowaniu do gry, system automatycznie łączy nas z mapą, aby wstępnie zaprezentować rozgrywkę i w kilku krokach wyjaśnić, co i jak. Warto go przejść głownie ze względu na Goldmarki (walutę premium gry).

Stajemy się władcą któregoś z państw (rzut losowy) i zaczyna się nasza przygoda. Od teraz jesteś prezydentem, generałem, szpiegiem, ekonomistą, budowniczym, politykiem i zwykłym obywatelem. Jednym słowem państwo to Ty. Tylko od Ciebie zależy jaką strategię obierzesz, z kim zawrzesz sojusz, jak rozbudujesz swój kraj. Każda Twoja decyzja ma wpływ na obraz całego świata.

Państwa są podzielone na prowincje, z których czerpiesz dochody oraz wydobywasz surowce, które w przyszłości mogą okazać się kluczowe w rozwoju państwa. W każdej z prowincji możesz zbudować kilka budynków. Niektóre pozwolą na rekrutację wojska, inne zwiększają wydobycia surowców, a całość połączona jest rozbudowaną infrastrukturą drogową.

W CoW istnieją dwie kategorie budynków: uniwersalne – wybudujemy je w każdej prowincji oraz unikalne – przy których musimy spełnić konkretne wymagania np. musimy posiadać dostęp do morza.

Uniwersalne:

  • Koszary
  • Fortyfikacje
  • Infrastruktura
  • Baza lotnicza
  • Elektrownia atomowa
  • Kompleks przemysłowy

Unikalne:

  • Baza marynarki wojennej

Rozbudowując nasze państwo musimy wyprzedzić plany przeciwnika, aby w przyszłości nie stracić kluczowych prowincji, które mogą zaważyć o naszym zwycięstwie. Dla przykładu budowanie Elektrowni atomowej bezpośrednio przy prowincjach objętych wojną  może się dla nas tragicznie skończyć, a rozbudowa z dala od centrum spowoduje, że nie będziemy w stanie szybko dostarczyć wsparcia dla naszych wojsk/sojuszników.

Niektóre budynki umożliwiają nam produkcję jednostek, ale utrzymanie ich kosztuje pieniądze i surowce, a te z kolei mogłyby posłużyć do dalszej produkcji. Inne z kolei dają nam bonus do wydobycia, przez co warto je lokować w prowincjach, które zyskają na tym najbardziej.

Technologia

W grze posiadamy możliwość rozwoju naszego państwa także za pomocą technologii. Niestety zostaliśmy ograniczeni tylko do technologii militarnej.

Znajdziemy tu 5 kategorii rozwoju:

Piechota

  • Milicja
  • Piechota
  • Piechota zmotoryzowana
  • Piechota zmechanizowana

Wojska pancerne

  • Pojazdy opancerzone
  • Czołgi lekkie
  • Czołgi średnie
  • Czołgi ciężkie
  • Niszczyciele czołgów
  • Jednostki przeciwpancerne
  • Artyleria
  • Artyleria samobieżna
  • Jednostki przeciwlotnicze
  • Samobieżne systemy przeciwlotnicze

Wojska powietrzne

  • Myśliwce
  • Bombowce taktyczne
  • Bombowce strategiczne
  • Bombowce marynarki

Wojska morskie

  • Niszczyciele
  • Okręty podwodne
  • Krążowniki
  • Pancerniki
  • Lotniskowce

Siły Specjalne

  • Rakiety ziemia-ziemia
  • Myśliwce przechwytujące
  • Działa kolejowe
  • Komandosi
  • Energia jądrowa
  • Atomowe Pancerniki
  • Atomowe okręty podwodne
  • Atomowe lotniskowce
  • Bomba atomowa
  • Nuklearne Pociski Balistyczne
  • Bombowce atomowe

Rozbudowana mechanika Call of War pozwala na efektywne wykorzystanie wszystkich możliwych sił, które wykorzystane z głową, pozwolą Ci wygrać nawet teoretycznie stracone bitwy. Dobrze zaplanowany atak pozwoli szybciej i skuteczniej rozbić armię wroga, a tym samym przejąć kontrolę nad prowincją.

Nie należy pomijać także obrony naszego państwa, gdyż samymi siłami inwazyjnymi nic nie wskóramy kiedy na nasze państwo spadnie grad pocisków, a flota powietrzna wroga dokończy to co pozostało po wcześniejszym ataku – straty będą bolesne.

Każda z dostępnych jednostek posiada inne wartości ataku i obrony, które zmieniają się w zależności od terenu, dla przykładu czołgi słabo będą radziły sobie na terenach miejskich, natomiast piechota spisze się tam znakomicie.

Dzięki swojej armii możesz bardzo szybko poszerzyć swoje terytorium, ale nie zapomninaj o dyplomacji oraz dobrym zapleczu ekonomicznym. Utrzymanie ogromnego państwa jest bardzo kosztowne i niebezpieczne. CoW pozwala szpiegować oraz sabotować innych graczy. Sprytnie przeprowadzone akcje szpiegowskie mogą znacząco przechylić szanse na wygraną w naszą stronę. Dzięki misjom szpiegowskim możemy dostać się do korespondencji innych graczy, wykraść im surowce lub nawet zniszczyć budynki. Da nam to odrobinę cennego czasu, podczas starć z wrogiem. Jako głównodowodzący musisz przeciwdziałać takim akcjom na swoim terytorium werbując kontrwywiad.

Odgrywanie ról, czyli jak spędzić mnóstwo czasu przy grze i się dobrze bawić.

Call of War posiada kilka trybów. Wypróbujcie każdy z nich i wybierzcie swój ulubiony. Osobiście uwielbiam gry kooperacyjne, a CoW nie jest tu wyjątkiem. Wraz ze znajomymi, spędziłem przy niej dziesiątki godzin świetnie się bawiąc. Z czasem jednak irytowało mnie kila rzeczy:

  • Gracze szybko rezygnują z rozgrywki, głownie z dwóch powodów, pierwszy: zbyt dużo informacji i możliwości – przerasta to graczy. Rozpoczynają grę, ale po 1-2 dni kończą i nie wracają, uprzykrza to rozrywkę innym, gdyż to ludzie są tu najważniejsi, nie boty. Drugi: zaatakowany gracz szybko traci chęć do gry, pomimo że wielokrotnie agresor nie ma zamiaru przejmować całości jego terytorium. Strata znacznej części wojsk/prowincji demotywuje do dalszej gry.
  • Nieskuteczny system antycheatowy. Co prawda nie możemy sobie dopisać surowców itd., ale sprytny gracz łatwo obejdzie zabezpieczenie i zaloguje się do tej samej gry innym państwem i może przesyłać sobie surowce, pieniądze, wojsko a nawet części terytorium. Jest to nie fair w stosunku do graczy, grających uczciwie.
  • Goldmarki, czyli waluta premium. Za jej pomocą możemy zrobić absolutnie wszystko w chwilę. Jedyne ograniczenie to technologia, która jest dostępna po upływie określonego czasu. Daje to niesamowitą przewagę nad graczami, którzy ich nie używają. W skrócie Pay to Win (chyba, że sami założycie sobie mapę ze swoimi graczami).

Wszystkie te aspekty to szczegóły, które nie będą przeszkadzały nowym graczom. Ci bardziej doświadczeni na pewno dostrzegą różnice.

Reasumując. Twórcy stale rozwijają grę i poprawiają błędy, które nie są nazbyt irytujące, ale nie można o nich nie wspomnieć. Osobiście zawsze zbieram grupę chętnych osób, z którymi wiem że będę się dobrze bawił, nie oszukując i to samo radzę Wam.

Plusy

+ rozbudowana mechanika gry

+ możliwość gry ze znajomymi

+ duża liczba jednostek

Minusy

– Waluta premium gry

– Łatwość w cheatowaniu

– Pierwsze porażki powodują spadek zainteresowania grą

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter
  • Piotrek Peter

    Gra dobra, ale osoby pracujące w firmie…
    Znajomy dostał bana za to, że grał w szkole na tym samym IP co ja xD

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Ci najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij